torstai 24. lokakuuta 2013

Lenkkihaaste

Heitin viime viikonloppuna miehelleni lenkkihaasteen, johon hän lähti mielellään mukaan. Haasteen tarkoituksena on lisätä liikuntaa molempien elämään ja kunnon kasvaessa löytää liikunnan ilo ja nautinto.Olemme siis jakaneet illat marraskuun loppuun asti niin, että joka toinen ilta on varattu lenkkeilyyn minulle ja joka toinen ilta miehelle. Haaste alkoi tämän viikon maanantaina ja sain itse kunnian aloittaa. Kännyköistä molemmilta löytyy Sports Tracker jonka mukaan merkkaamme ylös lenkin pituuden, keskinopeuden ja ajan. Haasteen loputtua vertaamme tuloksia ja päättelemme kumpi on lenkkeillyt ahkerammin. Muita liikuntoja esim. minun vaunulenkkejä, ei lasketa mukaan. Lenkille ei toki tarvitse lähteä jokaisena omana iltana, mutta sille illalle merkinnäksi saa vain viivan. Vielä ei ole päätetty miten voittaja palkitaan, mutta eiköhän jotain mukavaa keksitä.

Kuva: Sports Tracker

Halusin pistää tämän haateen pystyyn sekä itseni, että mieheni takia. Hyvästä kunnosta ei ole koskaan haittaa, ja oma kuntoni pääsi pahasti rapistumaan raskauden aikana (tosin ei se koskaan ole mikään huippu ollutkaan). Mies tekee istumatyötä ja liikkuu töihin omalla autolla, joten ei siinä hirveästi pääse kunto kasvamaan päivät istuskellen. Hyvän yleiskunnon saavuttamisen lisäksi olisi minulle tervetullutta plussaa jos pääsisin samalla muutamasta ylimääräisestä kilosta eroon.
Lapsen saamisen myötä olen enemmän alkanut ajatella myös omaa hyvinvointiani. Tavallaan tuntuu väärältä lasta kohtaan jos en pidä itsestäni huolta. Hän kuitenkin tarvitsee minua, ja terveenä ja hyväkuntoisena, on minusta hänelle paljon enemmän iloa ja hyötyä.


Tähän mennessä olen käyttänyt molemmat omat lenkki-iltani. Lenkkini koostuvat ainakin näin alkuun reippaasta kävelystä ja hölkästä, mutta tavoitteena olisi, että marraskuun loppuun mennessä jaksaisin hölkätä ainakin tuon tämän hetkisen lenkin kokonaan. Reittini on nyt n.4km pitkä ja aikaa siihen on mennyt n.30 min. Toki jos siltä alkaa tuntua, niin pidennän lenkkiäni, mutta tästä on mielestäni hyvä aloittaa. Eikös sitä sanota, että 30 minuuttia reipasta liikuntaa (syke nousee ja hikoilee) useamman kerran viikossa auttaa nostamaan ja ylläpitämään kuntoa? 


Musiikki on minulle todella tärkeässä osassa lenkillä. Spotifysta löytyykin minulta treeni-lista, jossa on energistä ja mukaansa tempaavaa hölkkämusaa! En itseasiassa voisi kuvitellakkaan nauttivani lenkistä samoissa määrin ilman musiikkia. 

Tänään on minun lepoiltani, mutta huomenna taas sujahtaa lenkkarit jalkaan!

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti