maanantai 5. elokuuta 2013

Lomailua maalla ja merellä

Kesä on hurahtanut hurjaa vauhtia! Uskomatonta, että ollaan jo elokuussa.Vasta äskenhän oli toukokuun loppu  ja odotin innolla ensimmäistä kesää vauvan kanssa. Kesäkuu meni vaunulenkkejä tehden, ihastellen alkukesän loistoa ja nauttien ihanista kesäisistä tuoksuista. Vauva oppi paljon uusia taitoja ja juhannuksena aloimme maistella soseita. Ensimmäisenä listalla oli bataatti. Voi sitä ilmeiden kirjoa, kun neiti sai maisteltavaksi muutakin kuin maitoa! Aiheesta vauvan ruokailu minulla riittäisi juttua enemmänkin, joten taidan kirjoitella siitä ihan oman postauksen lähiaikoina.

Miehellä oli lomaa koko heinäkuu, joten saimme olla lähes viisi viikkoa kotona kaikki kolme (plus tietysti kissat). Ajattelin heinäkuun myös omaksi lomakuukaudekseni, sillä olihan kotona koko ajan yhdet kädet enemmän. Ja tietysti siksi, että kesälomahan on yksi vuoden kohokohdista, joten täytyihän minullakin olla sellainen. Niin ja sain myös lomarahat heinäkuussa! Joten kyllä, heinäkuu oli myös minun lomakuukauteni. Jopa niin vahvasti, että loppukuun lähestyessä podin lomanloppumisahdistusta.
Olimme jo etukäteen päättäneet, että emme tee mitään lomasuunnitelmia, vaan nautimme päivä kerrallaan yhteisestä ajasta. Vietimme paljon aikaa kotona, ja arvelenkin sen olleen tärkeää sekä isälle, että tyttärelle. Työpäivinä yhteistä aikaa heille jää harmittavan vähän. Meidän neiti kun on rytmiltään sellainen, että menee jo klo 19-20 nukkumaan.
Kotoilun lisäksi kävimme piknikillä pariinkin otteeseen ja teimme myös retken Linnanmäelle ja Sea Lifeen. Akvaarioiden katselusta joutui toki maksamaan, mutta Lintsihän oli retkikohteena meille aivan ilmainen. Emme käyneet laitteissa, vaan aistimassa vain huvipuistoelämää. Vauvan mielestä kuitenkin mielenkiintoisinta oli, sekä akvaariossa, että itse huvipuistossa, muut ihmiset. Väsy iski jossain vaiheessa, mutta rattaissa oli hyvä ottaa pikku tirsat.

Sea lifessa mahtui muuten oikein hyvin kulkemaan matkarattailla, ja olisi mahtunut myös kunnon vaunuilla. Paikoitellen oli hieman ryysistä, mutta pääasiassa pääsi kulkemaan oikein hyvin.
Kuitenkin tuon jo aikaisemmin mainitsemani lomanloppumisahdistuksen vuoksi päätimme tehdä pienen matkan kruunaamaan lomamme. Matkaksi valikoitui päivä Tukholmassa-ristely Silja Symphonylla, promenade hytissä.

Kuva: wikipedia
Hieman jännitin kuinka kaikki sujuu pienen vauvan kanssa, mutta kaikkihan sujui oikein hyvin! Meillä oli mukana sekä vaunut, että matkarattaat. Molemmilla pääsi liikkumaan laivassa hyvin, matkarattailla kuitenkin vielä hieman näppärämmin. Ensimmäisenä iltana kävimme syömässä buffetissa, ja saimme pöydän johon rattaat mahtuivat viereen. Ruokailun lomassa piti vauvaa välillä viihdyttää. Neiti olisi mieluusti istunut vain sylissä, että näkisi ne kaikki mielenkiintoiset ihmiset joita siellä oli. Saimme kuitenkin syötyä vatsamme täyteen noutopöydän antimia.
Pikkuneiti piti rytminsä myös laivalla, ja illallisen jälkeen menimme hyttiin tekemään iltatoimet ja vaihtamaan pikkuiselle yöpuvun päälle. Tämän jälkeen hän asettui yöunille vaunuihin, jotka suojasimme peitolla. Lähdimme vielä katselemaan menoa laivalla, neidin nukkuessa tyytyväisenä vaunuissaan. Ja hyvin hän nukkuikin, vaikka hieman elämän ääniä ympäriltä kuului. Hyttiin palatessamme tyttö siirtyi nukkumaan Siljalta saatuun matkasänkyyn. Matkasänky mahtui kätevästi alasänkyjen väliin. Hyvin meni molemmat yöt, oikeastaan ihan samalla kaavalla kuin kotonakin.
Tukholmassa kävimme kävelemässä Östermalmin alueella ja hieman shoppailemassa läheisessä kauppakeskuksessa. Samat vaatteet roikkuivat mm. Lindexin ja H&M:n alerekeissä kuin täällä meilläkin. Hinnatkin tuntuivat olevan aika samoja. Yhden paidan löysin kuitenkin itselleni ja lelukaupasta tytölle ruokailusetin ja viilennettävän purulelun (ovat muuten olleet tytölle tämän kesä hitti! Tuntuu varmasti mukavalta kuumalla ilmalla imeskellä ja pitää käsissään jotain viileää). Paluumatkalla söimme laivan kahvila Mundossa, tytön nukkessa päikkäreitä rattaissa.
Silja tuntui olevan todella lapsiystävällinen, ja isommille lapsille olikin järjestetty paljon kaikkea kivaa. Pikku Myy ja Muumipeikkokin palloilivat laivalla lapsia viihdyttämässä ja alkuillasta oli Atlantis palacessa muumidisco. Varmasti menemme vielä risteilemään uudestaan kun tyttö tuosta kasvaa.

Vauvan takia ei kyllä tarvinnut suuria lomasuunnitelmia tehdä. Pikkuneiti oli tyytyväinen kunhan vain sai olla meidän kanssamme.

Pienellä haikeudella jäi heinäkuu ja lomailu taakse. Arki astuu taas kuvioihin. Onneksi loppuvuodesta saamme jälleen olla koko perheen voimin kotona miehen pitäessä loput isyysvapaastaan.

Haikeudesta huolimatta odotan myös syksyä ja uusia seikkailuja vauva-arjen parissa!